Skrzyczne (1257 m n.p.m.) najwyższy szczyt Beskidu Śląskiego. Gdzie jest najpiękniejszy i najbardziej widokowy szlak? Szlaki dla każdego. Korona Gór Polski

Beskid Śląski – Skrzyczne 1257 m n.p.m. – Korona Gór Polski

10 minutes, 44 seconds Read

Mieszkając w Kotlinie Żywieckiej, na co dzień mam okazję widzieć szczyty Beskidu Żywieckiego, Małego i Śląskiego. Radziechowy są usytuowane w takim miejscu, że zobaczenie Babiej Góry, Czupla czy Skrzycznego nie stanowi problemu. Beskid Śląski graniczy z moją miejscowością od zachodu i bardzo często można mnie w nim spotkać. Skrzyczne dodatkowo jest jedną z gór, którą pamiętam jeszcze z dzieciństwa. Dla małego dziecka wyjazd kolejką linową ze Szczyrku na jego szczyt był wielkim przeżyciem. Skrzyczne z wysokością 1257 m n.p.m. stanowi najwyższy szczyt Beskidu Śląskiego i należy do zacnego grona gór tworzących Koronę Gór Polski. Od dzieciństwa byłem tam wielokrotnie, ale tym razem postanowiłem spełnić wszystkie warunki przybliżające mnie do oficjalnego zdobycia korony. Wejście na szczyt ma być wyjątkowe jeszcze z jednego powodu. Oto po wielu latach mój brat zgodził się iść ze mną w góry. Oczywiście tym razem wyjazd wyciągiem nie wchodzi w rachubę, za to wybrałem dla nas najpiękniejszy i najbardziej widokowy szlak w Beskidzie Śląskim.

Beskid Śląski – najwyższy szczyt Skrzyczne 1257 m n.p.m. Korona Gór Polski

Lipowa koło Żywca (530 m n.p.m.)

Wędrówkę rozpoczynamy na niewielkim parkingu zlokalizowanym u podnóża Skrzycznego w miejscowości Lipowa koło Żywca. Znajduje się tu rozwidlenie trzech szlaków. Niebieskiego, którym można wejść bezpośrednio na Skrzyczne, żółtego w kierunku Doliny Zimnika oraz zielonego prowadzącego na Magurkę Radziechowską. My wybieramy ten ostatni.

lipowa ostre kolo zywca parking na szlaku pod skrzycznem

Ostre

W Lipowej nie zostajemy długo, gdyż przekraczając most nad rzeką Leśnianką, wchodzimy do niedużej miejscowości Ostre. Wieś tę zamieszkuje około 470 mieszkańców i wciąż można w niej zobaczyć znikające już z krajobrazu Beskidów stare drewniane domy. Główną asfaltową drogą kierujemy się w stronę kościoła w Ostrem, aby tuż przed nim skręcić w prawo w jedną z bocznych uliczek. Tu odprowadzani przez zbieraninę lokalnych psów wchodzimy do lasu.

rzeka lesnianka ostre beskid slaski zielony szlak na magurka radziechowska relacja

ostre beskid slaski zielony szlak na magurka radziechowska relacja ostre beskid slaski zielony szlak na magurka radziechowska relacja

Magurka Radziechowska (1108 m n.p.m.)

Kamienisty szlak szybko przechodzi w przyjemną leśną drogę, łagodnie wznoszącą się z każdym krokiem. Gruba warstwa suchych liści przyjemnie szeleści pod nogami i przez chwilę zostaję kilka metrów za bratem, aby porobić zdjęcia. Przez prześwity w ogołoconych z liści drzewach ukazuje się dobrze mi znany zarys Babiej Góry i innych szczytów Beskidu Żywieckiego. Trudno w to uwierzyć, ale jest 8 listopada, a słońce przygrzewa co najmniej jak we wrześniu. Szybko ściągam grubą bluzę i zostaję w koszulce z krótkim rękawem.

Po około godzinie marszu dochodzimy do niewielkiej polanki z pozostałościami starych drewnianych zabudowań. W obecnych czasach trudno sobie wyobrazić, że bez samochodu można było mieszkać w takim miejscu.

zielony szlak z ostre do magurka radziechowska beskid slaski relacja (2)babia gora beskid zywiecki zielony szlak z ostre do magurka radziechowska beskid slaski relacjazielony szlak z ostre do magurka radziechowska beskid slaski relacja (2)

Zostawiamy za sobą szlak z kilkoma świeżo powalonymi drzewami i kontynuujemy wędrówkę przez coraz bardziej przerzedzony las. W końcu dochodzimy do rozwidlenia szlaków na Magurce Radziechowskiej. Przed nami odcinek, który bardzo dobrze znam, a ostatni raz pokonywałem go w lipcu, podczas próby przejścia 150 km na Wyrypie Beskidzkiej. Kierunkowskazy pokazują, że dotarliśmy do czerwonego szlaku wiodącego z Węgierskiej Górki do Baraniej Góry. Wiem, że jest on także częścią Głównego Szlaku Beskidzkiego.

zielony szlak z ostre do magurka radziechowska beskid slaski relacja (3) zielony szlak z ostre do magurka radziechowska beskid slaski relacja (3)magurka radziechowska rozwidlenie szlakow beskid slaski

Znalazłeś ciekawą treść lub zainspirowałem Cię do podróży? Możesz postawić mi wirtualną kawę, którą przeznaczę na rozwoju bloga, by było ich jeszcze więcej. Dziękuję. Postaw mi kawę na buycoffee.to

Najpiękniejszy i najbardziej widokowy szlak w Beskidzie Śląskim

Bardzo lubię ten odcinek, ale jak go nie lubić, jeśli zaraz zacznie się najpiękniejszy i najbardziej widokowy szlak w Beskidzie Śląskim? Dosłownie należy zrobić kilka kroków, aby zza młodych świerków wyłoniła się rozległa panorama z największymi szczytami Beskidów Śląskiego i Żywieckiego na czele.

Całkiem niedawno szczyty okolicznych gór pokrywał gęsty las świerkowy. Niestety, przegrał on z kornikiem drukarzem. Atak kornika spowodował gwałtowne obumieranie lasów, co zmusiło leśników do ich wykarczowania. Zanim góry na nowo pokryją się wysokim lasem, minie sporo lat. Póki co szlak na odcinku z Magurki Radziechowskiej na Baranią Górę oraz na Skrzyczne dostarcza niezapomnianych widoków.

Magurka Wiślańska (1129 m n.p.m.)

Około 30 minut zajmuje przejście do kolejnego rozwidlenia szlaków, tym razem na Magurce Wiślańskiej. Odcinek ten jest prawie płaski i idzie się bardzo dobrze. Po prawej stronie widać szczyt Skrzycznego, natomiast przed nami ciut na lewo Baranią Górę. W połowie szlaku stoi bezimienna skała. Chyba tylko z tego powodu wszyscy mówią o Malinowskiej Skale, a o niej nikt.

Im bliżej Magurki Wiślańskiej tym krajobraz robi się coraz bardziej ponury. Lewe zbocze pokrywają pnie po ściętych drzewach, natomiast prawe – ostatnie kikuty uschniętych świerków.

skrzyczne 1257 m n p m najwyzszy szczyt beskid slaski korona gor polski szlaki trasy najpiekniejszy najbardziej widokowy szlak relacja opis trasy mapa przewszlak trasa magurka radziechowska wislanska beskid slaski napiekniejszy najbardziej widokowyskala na szlaku szlak trasa magurka radziechowska wislanska beskid slaski napiekniejszy najbardziej widokowyszlak trasa magurka radziechowska wislanska beskid slaski napiekniejszy najbardziej widokowy

Barania Góra (1210 m n.p.m.)

W drodze brat pyta mnie, czy Barania Góra jest na naszym szlaku? Odpowiadam, że nie, ale wystarczy z Magurki Wiślańskiej skręcić w lewo, by po 30 minutach być na jej szczycie. Cieszę się, gdy na rozwidleniu on sam skręca w lewo i nie zważając na kamienie podjeżdżające mu spod butów, kieruje się ku temu wzniesieniu. Będąc na szczycie od razu wchodzi na wieżę widokową i czeka na mnie, aż skończę robić zdjęcia. Mówi, że inaczej sobie wyobrażał Baranią Górą, ale jest pięknie. O tym, że szlak mu się podoba, słyszałem już wcześniej, gdy wyszliśmy na grań za Magurką Radziechowską.

widok panorama z barania gora beskid slaski na beskid zywieckibarania gora wieza widokowa beskid slaski (2)widok panorama z barania gora wieza widokowa beskid slaski

Zielony Kopiec (1154 m n.p.m.)

Po krótkiej przerwie na posiłek wracamy do Magurki Wiślańskiej i zielonym szlakiem kierujemy się w stronę Zielonego Kopca. Przyświecające słońce, słaby wiaterek oraz piękne widoki wciąż towarzyszą nam w wędrówce. Dochodząc do szczytu, zauważamy głaz z położonym na nim jakby od niechcenia drewnianym krzyżem oraz dwoma wieńcami. Są także wyryte inicjały WK oraz data 15.06.2017. Już po chwili wiemy z Google, że w tym to dniu oraz w tym miejscu zasłabł i zmarł rowerzysta.

szlak trasa magurka wislanska skrzyczne beskid slaski napiekniejszy najbardziej widokowy szlak trasa magurka wislanska skrzyczne beskid slaski napiekniejszy najbardziej widokowyzielony kopiec glaz krzyz WK 15.06.2017 szlak trasa magurka wislanska skrzyczne beskid slaski napiekniejszy najbardziej widokowy

Malinowska Skała (1152 m n.p.m.)

Pomimo pięknej pogody na szlaku jest mało turystów, ale to pewnie dlatego, że nie ma jeszcze weekendu. Spotykamy m.in. dwóch rowerzystów. Jeden ma ze sobą modny obecnie rower elektryczny, a drugi wygląda, jakby nie wiedział co z rowerem zrobić, gdyż ewidentnie mu przeszkadza.

10 minut przed Malinowską Skałą dochodzimy do żółtego szlaku, którym z Lipowej przez Dolinę Zimnika można tutaj dojść. Obok siedzi trójka mężczyzn, którzy zajadają się kanapkami i uważnie studiują mapy. Chyba przyszli tym szlakiem, gdyż pytają się, w którą stronę jest Malinowska Skała i jak długo trzeba iść do niej? Gdy odpowiadam, że skała jest przed nami, a idziemy z Baraniej Góry, nie za bardzo mi dowierzają. Dodaję, że na 100% jestem pewny skąd oraz dokąd idziemy, po czym żegnamy się i odchodzimy.

Malinowska Skała to jeden z symboli Beskidu Śląskiego, uznany dodatkowo za pomnik przyrody nieożywionej, i mamy ją tylko dla siebie. Brat szybko wchodzi na sam szczyt skalnej ambony oraz rozgląda się po szerokiej panoramie. Dołączam do niego i tłumaczę, jakie miejscowości widać w oddali. Ponownie słyszę „Jak tu pięknie”.

malinowska skala szlak trasa magurka wislanska skrzyczne beskid slaski napiekniejszy najbardziej widokowywidok panorama z malinowska skala szlak trasa magurka wislanska skrzyczne beskid slaski napiekniejszy najbardziej widokowymalinowska skala szlak trasa magurka wislanska skrzyczne beskid slaski napiekniejszy najbardziej widokowy

Małe Skrzyczne (1211 m n.p.m.)

Wieża telewizyjna postawiona na Skrzycznem wydaje się zbliżać z każdą chwilą. Aby do niej dobrzeć, wpierw musimy jednak pokonać Małe Skrzyczne. Tuż przed jego wierchem po lewej stronie widzimy powstającą nową kolej krzesełkową. Obok jej górnej stacji znajduje się jedyny na szlaku drewniany szałas.

Podobno dawno temu między Skrzycznem a Małym Skrzycznem znajdował się staw zamieszkały przez dużą ilość żab. To właśnie od ich skrzeczenia ma pochodzić nazwa Skrzyczne. Po stawie nie ma śladu, ale szlak pomiędzy szczytami w dalszym ciągu jest pełen błota.

male skrzyczne szlak trasa malinowska skala skrzyczne beskid slaski napiekniejszy najbardziej widokowy korona gor polski kgp (3)male skrzyczne wyciag kolejka linowa beskid slaskimale skrzyczne szlak trasa malinowska skala skrzyczne beskid slaski napiekniejszy najbardziej widokowy korona gor polski kgp (3)

Skrzyczne (1257 m n.p.m.)

W końcu dochodzimy do Skrzycznego. Mówię bratu, aby nie skręcał w prawo w stronę schroniska, tylko szedł ze mną na szczyt położony tuż obok wieży telewizyjnej. Niestety, gdy dochodzimy na miejsce nie ma śladu po tabliczce z nazwą góry oraz jej wysokością. Jest tylko ławeczka ze stołem oraz tablica. Proszę go, by zrobił mi zdjęcie z wieżą w tle, gdyż takie zdjęcie również może być dowodem, że byłem na szczycie.

Przed zejściem do schroniska idziemy jeszcze do punktu widokowego położonego obok górnej stacji kolejki linowej. Pomimo że jest 14:30, nie ma tutaj ani jednego człowieka. Powodem jest przegląd techniczny kolei, który trwa cały listopad.

skrzyczne 1257 m n p m najwyzszy szczyt beskid slaski korona gor polski kgp grzegorz rybka podroze bez osci blog podrozniczy szlaki trasy najpiekniejszy najwyciag kolejka linowa szczyrk skrzyczne 1257 m n p m najwyzszy szczyt beskid slaski korona gor polski kgpjezioro zywieckie widok panorama z skrzyczne 1257 m n p m najwyzszy szczyt beskid slaski korona gor polski kgp

Schronisko PTTK Skrzyczne (1250 m n.p.m.)

Dochodząc do schroniska, znajduję tabliczkę z nazwą góry oraz wysokością. Usytuowana jest obok budynku wraz z tabliczkami wskazującymi kierunki szlaków. Budynek pochodzi jeszcze z lat 30. i właśnie przeprowadzany jest w nim remont. Gdyby nie pracownicy oraz dwóch turystów byłby całkiem pusty. Wbijam do książeczki Korony Gór Polski pieczątkę ze Skrzycznego, zamawiamy po kiełbasie z rusztu oraz herbacie, po czym siadamy na zewnętrznym tarasie. Gdy tylko słońce chowa się za drzewami, robi się bardzo zimno. Ubieram bluzę, a gdy to nic nie daje – również softshell. Zamówioną gorącą herbatą rozgrzewam zmarznięte dłonie i jak najszybciej jem kiełbasę.

skrzyczne 1257 m n p m najwyzszy szczyt beskid slaski korona gor polski kgp trasy najpiekniejszy najbardziej widokowy szlak relacja opis trasy mapa przewodnschronisko pttk skrzyczne najwyzszy szczyt beskid slaski korona gor polski kgp trasy najpiekniejszy najbardziej widokowy szlak relacja opis trasy mapa przewkielbasa z rozna w schronisku pttk skrzyczne beskid skaski

Zejście ze Skrzycznego do Lipowej

Ponownie jest cieplej, gdy zaczynamy schodzić niebieskim szlakiem w stronę Lipowej. Udaje nam się nawet złapać ostatnie promienie zachodzącego słońca. Po początkowym bardziej stromym odcinku szlak przez pewien czas nie nadwyręża kolan. Ponownie większa stromizna pojawia się kilka minut przed dojściem do hotelu Zimnik. Wchodzimy do Lipowej, gdy mrok oraz delikatna mgiełka coraz bardziej ograniczają widoczność.

szlak trasa niebieski skrzyczne ostre lipowa zimnik beskid slaski napiekniejszy najbardziej widokowy korona gor polski kgp szlak trasa niebieski skrzyczne ostre lipowa zimnik beskid slaski napiekniejszy najbardziej widokowy korona gor polski kgp szlak trasa niebieski skrzyczne ostre lipowa zimnik beskid slaski napiekniejszy najbardziej widokowy korona gor polski kgp

25 km szlaku pokonaliśmy w 7 godzin i to nie wliczając w to przerw na jedzenie. Przed wyjazdem w góry usłyszałem od brata, że nie chodzi ze mną, gdyż boi się, że chodzę za szybko. Na szlaku okazało się jednak, że chodzimy w takim samym tempie i mamy podobną kondycję. Dla mnie taki szlak nie stanowił problemu, dla niego również. Niecały miesiąc temu wrócił z Camino, na którym wędrował z dużym plecakiem przez 3 miesiące.

Beskid Śląski – Skrzyczne 1257 m n.p.m. Korona Gór Polski. Informacje praktyczne. Szlaki dla każdego

Mapa szlaku z Lipowej przez Magurkę Radziechowską – Baranią Górę – Malinowską Skałę – Skrzyczne do Lipowej

• Zacząć w Lipowej polecam osobom, które na szlak chcą dojechać własnym samochodem, po czym zrobić pętlę po najbardziej widokowym szlaku w Beskidzie Śląskim, zdobyć Skrzyczne i ponownie do niego wrócić. Parking jest nieduży, dlatego w sezonie lepiej być na nim wcześnie rano.
  • Osoby bez samochodu również mogą zacząć w tym samym miejscu. Przystanek autobusowy jest zlokalizowany obok parkingu i dojeżdżają do niego busy z Żywca oraz Bielska-Białej.
  • Alternatywą dla osób bez samochodu jest start w Węgierskiej Górce lub Radziechowach oraz zejście do Lipowej, Buczkowic lub Szczyrku.
  • Dla osób o słabszej kondycji polecam żółty szlak przez Dolinę Zimnika, do Malinowskiej Skały i dalej przez Skrzyczne do Lipowej. Całość ma niespełna 16 km i wg mapy turystycznej przejście powinno zająć około 5 godzin i 20 minut.
  • Najwięcej osób zdobywa Skrzyczne od strony Szczyrku. Powodem jest łatwy dojazd, dobra infrastruktura oraz wyciąg. Osobom, które nie lubią wchodzić i schodzić tym samym szlakiem, a chodzą po górach, mogę polecić szlak Szczyrk – Skrzyczne – Malinowska Skała – Przełęcz Salmopolska – Kotarz – Chata Wuja Toma. Od Was będzie zależało, czy później zejdziecie już do Szczyrku, czy może wejdziecie jeszcze na Klimczok i dopiero stamtąd do miasteczka.
  • Osobom o słabszej kondycji lub bez samochodu polecam dojazd autobusem z Bielska-Białej na przystanek Szczyrk Biały Krzyż znajdujący się na Przełęczy Salmopolskiej, a następnie wędrówkę przez Malinowską Skałę na Skrzyczne. Zejście jak pisałem powyżej możliwe jest do Szczyrku, Buczkowic oraz Lipowej.
  • W Beskidzie Śląskim jest bardzo dużo ciekawych szlaków i miejsc, dlatego polecam zostać w nim na dłużej. Już dziś porównaj najtańsze noclegi lub zarezerwuj nocleg.

Mam nadzieję, że chociaż trochę pomogłem osobom, które wybierają się na Skrzyczne lub zastanawiają, który szlak wybrać. Życzę przyjemnej wędrówki i do zobaczenia na szlaku.

Similar Posts

12 Comments

1. Krystek says:

Bardzo przyjemnie czyta się Twoje opisy 🙂 a Skrzyczne i nawołuje nas od dłuższego czasu, pozdrawiamy 🙂

2. Paweł says:

W maju 2016 tabliczka stała jeszcze, tak jak powinna, na samym szczycie. W lipcu tego roku zdziwiłem się bardzo, że na szczycie nie ma już żadnego śladu po niej, ani informacji, że jest to szczyt (w dodatku należący do Korony GP). Porobiłem fotki mimo to i zszedłem do schroniska, gdzie… oczywiście natknąłem się na nią (patrz Twoje zdjęcie). Myślę, że setkom (albo i tysiącom) wjeżdżających kolejką na Skrzyczne „turystów” zbyt ciężko było podejść te 100 metrów, do tego pod górkę, a tak mogą sobie podejść ze schroniska z piwkiem w ręku i zrobić selfie „szczytowe” – taki znak czasów…

1. Grzegorz says:

Ktoś mi powiedział, że tabliczka znajduje się przed schroniskiem, gdyż nie wszyscy wychodzący na szczyt Skrzycznego je odwiedzali. Ile w tym prawdy? Nie wiem 🙂

3. Alicja says:

Jak Wy to zrobiliście, że na Skrzycznem nie ma tłumu? Obstawiam środek tygodnia i jakąś nieludzką godzinę 🙂
    Planujemy zrobić Waszą trasę, ale czekamy na taką prawdziwą wiosnę, bo Beskid Śląski w zimowej szacie mamy zaliczony. Pozdrawiamy Huncwotową ekipą 🙂

4. lukaszjasko666 says:

Piękne widoki. Podaną przez Ciebie trasę, na pewno sprawdzę wiosną jak ruszę w góry:)

5. Paula says:

To chyba moja ulubiona trasa w Beskidach,
    jest przepiękna, można odwiedzić cudowne szczyty i świetne schronisko na Skrzycznem, może i w remoncie ale cały czas ze świetną atmosferą i super ludźmi 🙂